Toimintakertomus 2018

1.   YLEISTÄ TOIMINNASTA JA TOIMINNAN TARKOITUS

Inspis on nuorten voimilla pyörivä toiminnallinen ryhmä, jonka tarkoituksena on lisätä viihtyvyyttä Lahdessa. Haluamme tehdä Lahdesta mahdollisimman kauniin, monipuolisen, virkistävän ja kaikin puolin mukavan paikan asua. Toivomme, että kaikki voisivat nauttia ja hyödyntää omaa asuinympäristöään mahdollisimman monipuolisesti.

Tänä päivänä nuorisotyöttömyys on hurjassa nousussa, eniten on kasvanut 18-27-vuotiaiden nuorten työttömyys. Nuorten 15-24-vuotiaiden työttömyysaste oli vuoden 2015 marraskuussa 17,5 prosenttia. Otamme töihin nuoria kokemuksesta ja iästä riippumatta, hakeutua voi työvoimatoimiston kautta tai marssimalla toimistomme ovesta sisään.

Meillä on ympäri vuoden käytössä motivoituneita ja osaavia nuoria. Meillä työskentelee niin taiteilijoita, kuin rakennus-, viestintä-, markkinointi-, media-, kuva- ja videosuunnittelijoita, sekä muita luovan alan työntekijöitä.

Ideoimme ja toteutamme itse lukuisan joukon ympäristöviihtyvyyteen ja työllisyyteen vaikuttavia projekteja ja toimia. Meillä syntyy jatkuvasti uusia ja kekseliäitä ideoita, joita toteutetaan mutkattomasti. Yhteyslankojamme risteilee kaupungissamme tiiviinä positiivisuutta, turvallisuutta, ja yhteyttä tuovana verkostona. Tavoitteemme on, että kaikille nuorille löytyisi omaa osaamista vastaavaa ja mielekästä työtä.

2.   ARVOPOHJAMME

Luonto ja ympäristö

Ympäristön siisteys ja luonnon puhtaus kuuluvat vahvasti meidän arvomaailmaamme. Työssämme otamme ensisijaisesti nämä kyseiset asiat huomioon.

Kärsimyksen lievittyminen

Toimintamme keskittyy pitkäaikaistyöttömiin ja syrjäytymisvaarassa oleviin nuoriin. Usein näillä henkilöillä on syntynyt vaikeita elämäntilanteita. Työtoiminnallamme pyrimme auttamaan yksilöä itsenäiseen kuntoutumisprosessiin.

Tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja yhteisöllisyys

Painotamme työyhteisössämme kunnioitukseen, tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen. Keskeinen luottamus on pohjana toimivaan työyhteisöön.

Yksilöllisyys

Jokaiselle toiminnassamme olevalle yksilölle annetaan mahdollisuus toimia omalla tavallaan, korostaen heidän erilaisuutta ja persoonallisuutta työtoiminnassamme.

3.   VARSINAINEN TOIMINTA

·         Inspiksen toimisto ja varasto siirtyi Valimonkatu 4 jossa jo entuudestaan sijaitsi meidän työtilat.

·         Lahden Lasten Talvikarnevaalien päätöstapahtuma Lahden kauppatorille su 11.2.

Inspis oli mukana tapahtumassa pitämällä luistin vuokrauskoppia ja teki lumi veistoitos muotteja torille.

·         Salpausselän kisat 2018 2.-3.4

Inspisläiset toimivat kisoissa maaliviivalla lähettäjinä ja ajan ottajina.

·         Pihapiiri messut 27.-29.4

Pihapiiri messuilla Inspis piti lasten "touhunurkkausta" jossa lapset pääsivät rakentamaan itselleen linnunpönttöjä ja hyönteishotelleja ja "tuunaamaan" niitä spraymaaleilla. Paikalle oli myös ajettu ''DJ-Paku'' missä kaiken ikäiset saivat kokeilla DJ-laitteita ohjatusti.

·         Kestofest - Kestävänkehityksen puistokarnevaali 26.05??

Inspis järjesti Ahjo Pro hankeen kanssa kestävän kehityksen tapahtuman Lahden Pikku Veskulle. Tapahtuma oli suunnattu kaiken ikäisille ja tavoitteena oli tuoda esille kestävää kehitystä, kierrättämisen tärkeyttä ja tapahtuma oli osana Lahden ''Ympäristökaupunki'' kampanjaa.  Kestofest luonnin tarkoituksena myös oli yhdistää nuoret ja aikuiset suunnittelemaan tapahtumaa yhdessä ja pyrkiä sitä kautta keksimään uutta ja innovatiivista tapahtumasisältöä.

·         Yhteistyö Valmennuslehdon työllistämishankeen kanssa.

Valmennus Lehto Oy:n pilottihanke, jossa otettiin 20 vaikeasti työllistettävää henkilöä työhön valmennettavaksi suorittamaan oppisopimuksella toimitila- ja kiinteistöhoitajan perustutkintoa. Näistä viisi henkilöä valittiin Inspikselle suorittamaan tutkinnon perus osia, jonka jälkeen jatkosijoitimme yrityksiin suorittamaan tutkinnon loppuosaa.

Henkilöt olivat mukana suorittamassa opintojaan Pikku-Veskulla ja Myllysaaressa ympäristön kunnossapito tehtävissä.

·         Aiko Hanke

Kunnaksen koulu - Inspis toteutti Kunnaksen koulun 5A luokan kanssa puutarhaprojektin. Projektissa oppilaat itse suunnittelivat millainen puistosta tulee. Lisäksi oppilaat istuttivat siemenestä asti osan puutarhan kasveista ja hoitivat niitä ennen ulos istuttamista. Projekti loppui "Grillibileisiin" johon oppilaat olivat kutsuneet muun koululaiset vanhemmat, muita koululaisia sekä lähistöllä asuvia asukkaita.  Grillibileissä oppilaat pitivät kioskia, onnenpyörää, makkaranpaistopistettä, keppihevosrataa ja jäätelönmyyntipistettä. Kaiken kaikkiaan päätöstapahtumassa kävi päivän aikana n.500 ihmistä.

Tervetuloa kylään  - 5 Hengen ryhmä lahtelaisia nuoria lähti Helsinkiin markkinoimaan lahtea turisteille. Turisteja lähestyttiin visakysymyksillä jossa näytettiin kuvia lahdesta ja kysyttiin esimerkiksi radiomastojen korkeutta. Jokainen visaan osallistunut sai palkinnokseen kahvi + munkki lipun joita oli saatu lahden kahviloilta yhteensä 300 kappaletta.

Moni turisti oli kiinnostunut lahdesta ja sanoi että olisi mielellään poikennut jos heillä olisi ollut enemmän aikaa.

10kpl lippuja palauti takaisin lahteen.

Holman tunneli - Lahtelainen Graffiitti taiteilija pyysi omat taiteilija ystävät ympäri suomea toteuttamaan koko tunnelin maalausta Lahden Holmassa.  Paikalle saapui 15 taiteilijaa joista jokainen toteutti oman taideteoksen tunnelin seinään. Päivän aikana taiteilijat haastoivat ohikulkijat kyselyyn jossa kysyttiin heidän mietteitään tunneleiden kuvittamisesta. Lähes kaikki ohikulkijat olivat sitä mieltä että tunneleitten kuvittamisella on positiivinen vaikutus lähiympäristöön.

·         Skate`n´Sprayday - rullalautailu ja maalaustapahtuma toukokuun lopussa

Inspis järjesti urbaanin kulttuurin tapahtuman Ace Cornerilla jonka teemana oli spray maalaus ja skeittaaminen.    Tapahtuma alueelle pystytettiin toistakymmentä maalaus seinää. Paikalla oli kymmenen taiteilijaa jotka tekivät teoksia maalausseiniin tapahtuman aikana, loput seinät oli vapaassa käytössä kaikille paikalle saapuville. Lisäksi järjestimme useamman skeittikisan Inspiksen tekemällä skeitti radalla. Illan vetonaulana toimi Raappana ilmaiskonsertilla. Tapahtuma oli suunnattu kaiken ikäisille.

Tapahtuman tarkoituksena on tuoda urbaania kulttuuria ihmisten tietoisuuteen, alan harrastajille paikka missä päästä toteuttamaan itseään ja saada ääni kuuluville päättäjille että harrastajia löytyy enemmän kuin mitä kaupungissa on harrastuspaikkoja, ja siihen tarvitsemme muutosta.

·         Kulttuuri piknik 1.7

Inspis oli mukana Pikku Veskulla järjestetyssä Kulttuuri Piknik Tapahtumassa. Inspis hoiti paikalle äänentoiston, toimi äänimiehenä ja auttoi tapahtuman infran pystyttämisessä ja purkamisessa tapahtuman jälkeen.

·         Pikku-Veskun Green Grass -alueen ylläpito - kesäkuu-syyskuu

Inspis teki sopimuksen Lahden viherpalveluiden kanssa jossa sovittiin, että Inspis vastaa Pikku - Veskun alueen siisteydestä kesäkuun - syyskuunaikana. Puistossa työskentelivät nuoret ja Valmennus Lehdosta tulleet kiinteistöalan oppisopimusta suorittavat aikuiset. Yhteistyö Lahden kaupungin ja Viherpalvelu Hyvösen kanssa meni moitteettomasti  ja tästä hyvästä työstä Pikku Veskun puisto palkittiin jo toistamiseen Green Flag- tunnustuksella.

Ympäristön kunnossapito on Inspikselle tärkeä asia ja tavoitteena on levittää ympäristötietoisuutta kaupungissa asuville.

·         Myllysaaren kunnossapito

Inspis sijoitti kaksi ihmistä myllysaareen kesän ajaksi jossa he vastasivat alueen kunnossapidosta ja saivat siihen opastuksen, perehdytyksen ja jatkuvaa palautetta toiminnastaan. Kummatkin sijoitetuista olivat tulleet inspikselle Valmennuslehdon kautta ja suorittivat kiinteistöalan tutkintoa oppisopimuksella . Myllysaaressa he suorittivat osan viheralueiden kunnossapidontutkinnon näytöistä ja suoriutuivat siitä erinomaisesti.

·         Fc Lahden pelit mainosten kiinnittäminen

Inspisläiset oli mukana Fc Lahden kotiotteluissa ja toimivat apulaisina mainosten paikoilleen laittamisessa ja valvoivat että ne pysyivät pelien aikana paikoillaan.

·         Kujalan jäteaseman "kevätsiivous"

Inspis oli mukana Kujalan jätehuoltoaseman kevätsiivouksessa.

·         Green Grass Music -konserttisarja

Tänä vuonna Inspis järjesti 8 ilmaista piknik konsertti Lahden pikku veskun puistossa. Uutuutena kokeilimme erilaisten genrejen yhdistämistä konsertin päivien yhteydessä. Lisäksi teimme yhden yhteistapahtuman Lahden Runomaratonin kanssa jossa musiikki konsertti ja runoilu yhdistyivät. Yhteistapahtuma sai suuren suosion ja veti paikalle ison määrän uutta yleisöä. Keskimäärin konserteissa oli noin 200 kävijää.

Green Grass Musicin tavoite on luoda helppo ja vaivaton tapa aloitteleville ja kokeneille muusikoille päästä lavalle esiintymään omilla tuotoksillaan. Puiston käyttäjille tämä konsertti luo viihtyisän ja taiteellisen kokemuksen puistonkäyttötasoon. Kuten Green Grass jo itsessään nimenä puhuu ''Vihreästä nurmesta'', tämän tarkoituksena on tuoda konserttien aikana osallistujille ympäristön siisteyden tärkeys. Paikalle on aseteltu lisää roskakoreja, piknik vilttejä, istumapaikkoja ja informatiivisia kylttejä ja tiedotteita ympäristön kunnossapidon tärkeydestä.

·         Lasten puuhapäivät/sunnuntairuokailut/suuri puistopäivä - puuhapiknik kesäkuusta syyskuuhun

Järjestimme tuttuun tapaan ilmaiset sunnuntairuokailut lapsille ja puuhapäivät joka toinen sunnuntai.

Puuhapäivinä lapsille oli luvassa ohjattua touhuilua kuten pelaamista, maalausta, leijan tekoa, ryhmäpelejä/leikkejä yms. Elokuussa järjestettiin lasten suuri puuhapiknik joka toteutettiin yhteistyössä Vesijärvisäätiön kanssa.

Lahti on Suomessa yksi kahdesta kaupungista missä järjestetään lapsille ilmaista ruokailu tapahtumaa. Inspis on ylläpitänyt tätä perinnettä Lahdessa jo neljättä vuotta.

·         Siirtolapuutarhan viheralueen kunnossapito - kesäkausi

Toukokuu - elokuu olimme Kotiniemen siirtolapuutarhassa 2 viikon välein auttamassa puutarhatöitten kanssa.

·         Pikku Veskun kioskitoiminta touko - syyskuu

Kioskin toiminnan tarkoituksena on työllistää kesäksi yrittäjyydestä kiinnostunut nuori. Tänä vuonna otimme 19v ruokablogia tekevän abiturientin. Hänellä toimi 2 inspisläistä kioskiapulaisena.

·         Lahti Block party

Inspis oli mukana Lahti Block partyssä pystyttämällä 3 isoa maalaus seinää johon jokainen halukas pääsi kokeilemaan graffiitti maalausta. Inspis Valvoi ja opasti Ihmisiä Graffiitti pisteellä.

·         Maalauksellinen kaupunki - kesäkuu-syyskuu

Sähkökaappien maalaus jatkuu - Tuttuun tapaan kuvitimme myös Lahti Energian sähkökaappeja. Kesän mittaan uusia kaappeja tuli kuvitettua n. 50 kappaletta.

Taideraitin maalaus jatkuu - Tänä vuonna Inspis on jatkanut alikulkutunnelien ja muuntamojen kuvittamista. Kesän aikana kuvitettiin kaksi iso muuntamoa ja viisi alikulkutunnelia.

Tilaustyöt julkisiin kohteisiin - Inspis toteutti kaksi suurta teosta Lahden kisapuiston tennisseinään.

Lisäksi teimme suuren teoksen mallaskadun työmaan seinään.

Tämän projektin tarkoituksena on elävöittää lahden katukuvaa lahtelaisten taiteilijoitten voimin. Samalla taiteilija saa näkyvän harjoittelupaikan tekemiselle, joka toimii kokemuspohjan luomisena ja CV:nä tulevaisuutta varten.

·         Lahti Fringe festival 4.-7.9

Olimme mukana Lahti Fringe festivaalissa valvomassa ja vastaanottamassa esiintyjiä promo lavalla lanun aukiolla sekä autoimme tapahtuma infran pystyttämisessä ja purkamisessa torilla. Lisäksi Inspiksen taiteilija teki ennalta sovittuihin paikkoihin "Taideraitti" maalaukset.

·         Pikku-Veskun valoshow/installaatio - syyskuu (yhteistyössä Lahti Energian kanssa)

Inspis toteutti viikon pituisen valoinstallaation Lahden Pikku Veskulla. Installaatiolla oli avajais- ja päättäjäis tapahtuma. Jo perinteeksi muodostunut tapahtuma on saanut suuren näkyvyyden ja veti suuren määrän ihmisiä puoleensa. Avajais  -ja päätöstapahtumaan saapui satoja ihmisiä.

Inspiksen nuoret loivat tämän tapahtuman kesäkauden päättäjäistapahtumaksi, jossa puisto valaistaan kauniilla sateenkaaren väreillä tehdäkseen puistosta viihtyisän ja tunnelmallisen näin syksyn alla. Valoviikon aloittaa avajaistapahtuma, jolloin valot syttyvät ja luvassa musiikkia ja ohjelmaa, ja lopettaa päättäjäistapahtuma, joka sisälsi performanssia ja tuliesityksen. Tapahtuma järjestetään neljättä kertaa ja joka vuosi uudet Inspisläiset pääsevät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan ''Valoviikon'' oman näköisekseen.

·         Willa Fanttin avajaiset 2018

Inspiksen taitelijat osallistuivat Willa Fantti tilan avajaisiin maalaamalla elefantti aiheisen teoksen rakennuksen seinään.

·         Kätevä ja tekevä messut 3.-4.11.2018

Inspis oli mukana kätevä ja tekevä messuilla. Inspisläiset toimivat messuilla sisäänheittäjinä, Inspiksen pisteellä oli myynnissä Inspiksen taiteilijoiden tekemiä joulu -ja syyskortteja. Lisäksi Inspisläiset taiteilijat pitivät lasten kasvonmaalauspistettä

·         Joulumaa-yhteistyö Lahden torilla - joulukuu

Olemme yhteydessä Joulumaata järjestäviin tahoihin ja ehdotamme, että olisimme "nuotiotonttuina" kertomassa lapsille kirjoittamiamme tarinoita ja pitämässä nuotiota yllä.

Nuotiot voisivat palaa jouluyön ajan, jolloin ihmiset voisivat istahtaa nuotiolle paistamaan makkaraa ja kuuntelemaan joulumusiikkia. Tapahtuman jälkeen nuotiot voisivat jäädä torille joulun välipäiviksi.

·         Luistimien vuokraus ja Torin jäätorin kunnossapito 22.11.2018 - 22.3.2019

Inspis yhteistyössä Lahti Energian kanssa aloitti luistinten vuokrauksen jäätorille. Luistinten vuokraus palvelu toimii kolmena päivänä viikossa, kuusi tuntia päivässä yllä mainitun ajan.

Tämän toiminnan tarkoituksena on parantaa Jäätorin käyttöastetta ja antaa Inspiksen nuorille vastuullinen ja ihmisläheinen kokemus asiakaspalvelutyöstä.

4.  KEHITYSTEEMA VUODELLE 2019

Toimintaamme osallistuu vuosittain kymmeniä nuoria ja olemme huomanneet, että monia yhdistää samat tekijät, kuten koulutuspolun valinnan vaikeus, pitkän työttömyyden aiheuttama työkokemuksen puute, aloittamisen epävarmuus, päihteiden aiheuttamat mielenterveys ongelmat ja talousongelmat. Näihin ongelmiin kehittämisteemat ovat seuraavat:

1.       Haastattelu ja kartoitus

Olemme luoneet kuluvan vuoden aikana haastattelu ja alkukartoitus pohjaa, jonka tarkoituksena on aikaisessa vaiheessa tunnistaa yksilön vahvuudet ja kehittämisen tarpeet. Tulevana vuonna haastattelujen ja kartoituksien rooli tulee olemaan isompi, jotta voidaan ohjata yksilö oikealle polulle jo ajoissa.

2.       Koulutussopimus

Reformin myötä on tullut uusia oppimisen malleja, joita suunnittelemme otettavaksi käyttöön ensivuoden aikana. Koulutussopimus on loistava tapa aloittaa opiskelut kevyesti ja vaivattomasti. Luomme runkoa töistä mitä meillä suoritetaan ja mitä niistä voi suorittaa koulutussopimuksella vahvistaen tekemistä koulua soveltaen.

3.       Sparraus ''Kisälli'' toiminta

Olemme tehneet alustavaa työtä ja kyselyä tämmöisen toimintamallin mahdollisuudesta. Tarkoituksena on käyttää ammattiosaavaa  henkilöä valmentamaan nuorta ammatinvalintaan.

Esimerkiksi olla mukana pajalla, jossa oppii eri alojen peruskaluston käyttöä (hitsaus, puunkäsittely, metalli, keramiikka ym.) ja laajentaa ymmärrystä eri alojen osaamisen periaatteista.

4.       Verkoston laajentaminen

Verkoston laajentamisen tarkoitus on saada mahdollisimman iso ja toimiva sidosryhmä jota voimme hyödyntää yksilöntarpeiden mukaisesti. Esimerkiksi kriisipalvelu, päihdeapu, velkaneuvonta, koulutuskeskus, jatkosijoituspaikat ym. Verkosto toimii tärkeänä osana yksilötarpeiden palvelemista.

5.  SIDOSRYHMÄ

Yhteistyökumppaneinamme toimivat:

1.       Lahden Kaupunki (rahoitus)

2.       Lahti Energia (sponsorointi)

3.       PHJ (sponsorointi)

4.       Renor (tilat)

5.       HRK (yhteystyö)

6.       Ruokamiehet Oy (yhteistyö)

7.       Harjula Setlementti (yhteistyö)

8.       Marave Oy (Yhteistyö)

9.       Ace Corner (yhteistyö)

10.   Lahden Messut (yhteistyö)

11.   Lahden kaupungin ympäristöpalvelut (yhteistyö)

12.   Vesijärvesäätiö (yhteistyö)

13.   Ahjo Pro (yhteistyö)

14.   Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry - Litti 2- hanke (yhteistyö)

15.   Valmennuslehto ( Yhteistyö)

16.   Lahden seurakuntayhtymä (yhteistyö)

17.   Rolleri (yhteistyö)

18.   Light house events oy (yhteistyö)

19.   Runomaratoni ry (yhteistyö)

20.   M&P - Paino - (yhteistyö)

6.  TALOUS

Inspis Lahti Ry:n talous rakentuu Lahden kaupungin toiminta-avustuksesta ja Lahtilisistä, työvoimahallinnon palkkatuista, sponsorituista, sekä vuoden aikana tehdyistä tilaustöistä (yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä).

Toimintavuoden talousarvio on laadittu toiminnan kiinteiden kulujen kattamiseksi ja runkotöiden toteuttamiseksi. Talousarvio on muuttuva ja lisätulot lisätään aina loppuvuoden budjettiin.

7.  HALLITUS

Inspis Lahti ry:n hallitus vastaa yhdistyksen toiminnasta. Toimintavuonna se kokoontui viisi kertaa. Hallitus on ollut aktiivinen ja seurannut hankkeen etenemistä sekä taloudenhoitoa.

Inspis Lahti ry:n hallitus 2018

·         Veli-Mikko Halonen

·         Merja-Liisa Määttä

·         Philip Halonen